Układ limfatyczny w dobrej formie – 10 porad

układ limfatyczny
Zaburzenia układu limfatycznego, potrafią nieść za sobą poważne konsekwencje. Najważniejszą funkcją, jaką pełni powyższy układ, jest funkcja odpornościowa. Jest on ważnym „partnerem” układu immunologicznego, chroni nas przed zakażeniami i atakiem różnego rodzaju drobnoustrojów. Poprzez naczynia limfatyczne do węzłów chłonnych, limfa transportuje substancje szkodliwe i toksyny. Z węzłów chłonnych odprowadzane są one do nerek, następnie wraz z moczem usuwane są z naszego organizmu. Układ limfatyczny połączony jest ściśle również z układem krwionośnym. Pomaga przy transportowaniu tłuszczów oraz usuwaniu nadmiaru płynów z organizmu.

Oto najczęstsze dolegliwości spowodowane nieprawidłowym działaniem i niewydolnością układu chłonnego:

– zapalenie węzłów chłonnych,

– ból kości,

– obrzęki limfatyczne,

– powiększone węzły chłonne (świadczyć to może np. o infekcjach, o mononukleozie, czy niestety o rozwijającym się nowotworze),

– ale także: przewlekłe zmęczenie, skłonność do otyłości, problemy skórne, zapalenie stawów, dysfunkcje ze strony układu pokarmowego itp.

Co my, możemy zrobić, żeby utrzymać układ limfatyczny w dobrej formie? Oto 10 przydatnych wskazówek:

1. Ruch to zdrowie! Żeby układ działał prawidłowo, a limfa ciągle krążyła nie tworząc zastojów musimy się ruszać! Spacerujmy, ćwiczmy (nawet 15 minut dziennie), przyzwyczajmy organizm do regularnego, czynnego wypoczynku. Polecamy skakanie na skakance, bądź trampolinie (poprzez ruch przeciwny do ruchu grawitacyjnego – układ limfatyczny jest bardziej stymulowany).

2. Drenaż limfatyczny dla pobudzenia naczyń chłonnych! Jeżeli zauważymy, że układ limfatyczny działa z opóźnieniem, tworzą się zastoje, warto skorzystać z powyższego zabiegu. Może być on manualny, wykonywany za pomocą rąk masażysty, bądź przyrządowy, przy pomocy specjalnych mankietów stopniowo wypełnianych powietrzem, dzięki czemu chłonka zostaje zmobilizowana do transportu.

3. Sauna! Wizyty w saunie przyspieszają oczyszczanie organizmu z toksyn, razem z potem są one wydalane. Należy natomiast pamiętać, że sauna nie jest dla każdego, jeżeli źle się czujemy podczas wizyty w saunie, nie próbujmy na siłę.

4. Kompresja! Gdy układ limfatyczny zaczyna wolniej pracować, zalecane jest bandażowanie kompresyjne. Zdecydowanie wygodniejsze jest zaopatrzenie się w rękawy, bądź pończochy uciskowe, utrzymują one efekt drenażu limfatycznego, a także regulują ciśnienie.

5. Daj odpocząć opuchniętym nogom po całym dniu! Często wracając do domu, czujemy jakbyśmy nie stali już na „swoich” nogach, gdy już w końcu na spokojnie usiądziemy, warto ułożyć się tak, żeby nogi były powyżej linii ciała (około 30 stopni), oparte na poduszkach, czy fotelu. Takie ułożenie wspomoże przepływ chłonki do węzłów chłonnych.

6. Hydroterapia! Żeby poprawić krążenie limfy, zalecane są również kąpiele wodne bądź natryski. Także terapia na przemian zimną i ciepłą wodą (którą śmiało możemy praktykować we własnym domu).

7. Dbajmy o swoją dietę! Pamiętajmy, nie trzeba utrzymywać rygorystycznej diety, warto natomiast, odżywiać się rozsądnie. Jeżeli źle się odżywiamy naczynia limfatyczne mogą zostać uszkodzone. Jedzmy produkty bogate w tzw. zdrowe tłuszcze (nienasycone) oraz antyoksydanty (świeże owoce, warzywa), unikajmy natomiast produktów wysoko tłuszczowych, solonych, o wysokiej zawartości cukrów prostych..

8. Pijmy dużo wody! Zalecane minimum wody, które powinnyśmy przyjąć w ciągu dnia wynosi ok. 2 l. Układ limfatyczny w dużej mierze składa się właśnie z wody. Żeby działać na jak najlepszym poziomie, potrzebuje żebyśmy mu tą wodę dostarczyli. Polecamy również picie wody z cytryną, dzięki czemu, wydalimy szybciej toksyny zalegające w organizmie (pamiętajmy! Nie liczy się kawa, herbata, soki… istotna jest czysta woda).

9. Zdrowa detoksykacja! Mowa tu o ziołolecznictwie. Przyjmowanie niektórych ziół przyspiesza wydalanie toksyn z organizmu. Poleca się między innymi: ostropest plamisty, korzeń Manjishtha, olejki eteryczne, pokrzywę, czystek, melisę, rumianek, kolendrę, pietruszkę itp.

10. Nie zapominajmy o oddychaniu! To właśnie prawidłowy oddech jest siłą napędową układu chłonnego. Głębokie oddychanie poprawia działanie układu, porównywalnie do aktywności fizycznej. Pamiętajmy, po pierwsze – należy oddychać przez nos, ponieważ powietrze, które dostaje się wtedy do płuc jest oczyszczone i ocieplone, po drugie warto skupić się na głębokim oddechu angażującym przeponę – wtedy czujemy, że oddychamy „pełną piersią”!

Pamiętajmy, wyżej wymienione porady, warto wykorzystać na co dzień, natomiast jeżeli zauważymy ewidentny problem związany z niewydolnością układu limfatycznego warto zgłosić się do specjalisty (angiolog). Nieleczone schorzenia układu chłonnego, mogą nieść za sobą bardzo poważne skutki.

My ze swojej strony zapraszamy po głęboki oddech, czystym powietrzem na seanse inhalacyjne w Karkowskiej Jaskini Solnej przy tężniach solankowych, a ponadto na masaż – drenaż limfatyczny wspomagający cyrkulację limfy.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *